Utvecklingsledare - omställning till ny socialtjänstlag

Sigtuna kommun, Stab

  • Sigtuna, Stockholm
  • Permanent
  • Heltid
  • 6 timmar sedan
Om arbetsplatsenSigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!Vård- och omsorgsförvaltningen ger service, stöd, vård och omsorg till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ansvarar för myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning. Förvaltningen bedriver verksamhet inom äldreomsorg, LSS, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, anhörigstöd och myndighetsutövning. Allt arbete utförs med invånaren i fokus med utgångspunkt i värdegrunden; bemötande, delaktighet, förtroende och trygghet. Tillsammans gör vi varandra bra och arbetar för att uppnå vård- och omsorgsförvaltningens vision livskvalitet hela livet.Avdelningen för kvalitet och utveckling har i uppdrag att säkerställa bästa möjliga förutsättningar för förtroendevalda, chefer och medarbetare som har till uppgift att ge stöd i livsföring inom äldreomsorg samt LSS och socialpsykiatri i Sigtuna kommun. Avdelningen för kvalitet och utveckling arbetar med övergripande kvalitetsfrågor och utvecklingsuppdrag.ArbetsuppgifterI rollen som utvecklingsledare har du en central funktion i omställningen till den nya socialtjänstlagen. Du stödjer förvaltningen strategiskt och operativt, och bidrar till att utveckla förvaltningens verksamheter. Arbetet sker i nära samverkan med andra förvaltningar och du ingår i en förvaltningsöverskridande samverkansgrupp. Eftersom den nya lagen har stor betydelse för det förebyggande arbetet leder du förvaltningens beredningsgrupp för förebyggande arbete och anhörigstöd. Du ansvarar också för att ta fram underlag till vård- och omsorgsnämnden inför beslut om det fortsatta arbetet.I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
  • Att identifiera, leda och samordna de förändringar som krävs för att ställa om nuvarande arbete.
  • Att stödja utvecklingen av gemensamma arbetssätt och strategier.
  • Att hålla i dialog och samverkan mellan olika aktörer.
  • Att säkerställa att förändringsarbetet får genomslag genom tydlig kommunikation och högt engagemang.
  • Att fungera som kontaktperson i NUSO forskningsarbete.
Tjänsten är placerad hos avdelningen för kvalitet och utveckling. Du arbetar nära avdelningens övriga funktioner samt förvaltningens chefer.Anställningen är en tillsvidareanställning i din grundprofession, exempelvis sjuksköterska, biståndshandläggare eller enhetschef. Uppdraget som utvecklingsledare pågår till och med den 31 december 2028, vilket är så länge som statliga medel finns tillgängliga.KvalifikationerDu har högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för uppdraget. Du har gedigen erfarenhet av socialtjänstens arbete på en strategisk och utvecklande nivå och förstår vilken förflyttning som behöver ske inom uppdraget. Du har också erfarenhet av att arbeta med förändringsarbete, processledning eller projektledning.Du arbetar strukturerat enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det dom påbörjats och håller satta tidsramar. Du är en person som tycker om att samarbeta och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är analytisk och löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information eller miljö.I arbetet ingår att förmedla komplex information och omsätta teori till handling, vilket ställer stora krav på förmågan att uttrycka sig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.Vid uppdragets slut har du fortsatt anställning i din grundprofession och behöver uppfylla de krav som ställs på aktuell tjänst. I arbetet som sjuksköterska eller annat legitimationsyrke behöver du vara legitimerad. För tjänsten som biståndshandläggare är kravet socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt erfarenhet av myndighetsutövning. För en roll som enhetschef har du högskoleutbildning om minst 180 HP som arbetsgivaren bedömer lämpligt och du har tidigare erfarenhet av en chefsroll inom äldreomsorg eller LSS/Socialpsykiatri.

Offentligajobb