Gruppchef till förvaltningsgrupp vid kanslisektionen/områdeskansli

Polisen

  • Huddinge, Stockholm
  • Permanent
  • Heltid
  • 22 timmar sedan
Om arbetsplatsenÄr du redo för en större uppgift?Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.Polisregion Stockholm består av Stockholms län och Gotland. Verksamheten i regionen är organiserad i fyra polisområden: Nord, City, Syd och Gotland som tillsammans är indelade i 19 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: gränspolisen, operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.PO Syd
Polisområde Stockholm syd är Sveriges största polisområde. Här bor och arbetar närmare 1 miljon invånare.
Polisområde Stockholm syd är indelat i åtta lokalpolisområden: Globen, Farsta, Skärholmen, Nacka, Haninge/Nynäshamn, Huddinge, Botkyrka och Södertälje. På polisområdesnivå finns utredningssektionen, grova brottsektionen, spaningssektionen, sektionen för brott i nära relation, sektionen för operativt stöd, utredningsjoursektionen samt kanslisektionen (områdeskansli).Kansli PO Syd
Områdeskansliet består av sju grupper vars uppgift bland annat är att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort efter de behov som uppstår och ska bidra till att den strategiska styrningen får önskad effekt i verksamheten. Områdeskansliet ska leda och utveckla det förutsättningsskapande arbetet som en nödvändig komponent i det brottsbekämpande systemet. Vidare ansvarar kanslisektionen för polisområdets beredskapsplanering.Förvaltningsgruppen
Förvaltningsgruppen har i första hand i uppdrag att lämna stöd och service till kärnverksamheten och bidra till en effektivare polisverksamhet. Förvaltningsgruppen är härutöver ansvariga för polisområdets lokalprojekt, tjänstevapenfrågor och interna säkerhet samt ammunitionsärenden. Givet den snabba utveckling som vi befinner oss i kan framtida förändringar behöva genomföras avseende gruppens uppdrag för att bättre matcha verksamhetens behov.ArbetsuppgifterUppdraget som gruppchef för förvaltningsgruppen
Som chef för förvaltningsgruppen rapporterar du till kanslichefen samt ingår i områdeskansliets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för förvaltningsgruppens verksamhet och dess resultat men behöver också se till helheten och bidra med din och dina medarbetares kompetens där det behövs mest. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
  • minst två års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
  • erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
  • erfarenhet av strategisk lokalförsörjning
  • erfarenhet av att verka på aktuell organisatorisk nivå
  • svensk polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1104), eller för funktionen relevant akademisk utbildning, eller motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
  • erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
  • ingått i ledningsforum på polisområdesnivå
  • erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
  • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
  • erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
  • analys och helhetssyn
  • mål och resultat
  • utveckling och förändring
  • social säkerhet
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • skapa delaktighet och motivation
Läs mer om ledarkriterierna Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Offentligajobb