
Entreprenadupphandlare
- Jämtland
- Tillfälligt
- Heltid
Vill du använda din erfarenhet och ditt affärssinne för att bidra till utvecklingen av Åre kommun? Har du stor kunskap av entreprenadupphandling? Har du en kommunikativ och lösningsorienterad förmåga? Är du dessutom driven av goda resultat och att skapa värde i det du gör? Då ska du titta hit, jobbet är för dig!Om rollen som entreprenadupphandlare på Åre kommun, kommer du att tillhöra Inköpsenheten och bli en viktig medarbetare inom teamet för inköp och upphandling. Du kommer primärt att arbeta med de mer komplexa entreprenadupphandlingarna inom kommunen, men även tillhandahålla stöd vid andra frågor och mindre inköp och avrop inom ditt område. Du kommer att arbeta tätt med den Tekniska avdelningen för att utföra kommande upphandlingsuppdrag.Inköpsenheten består just nu av 3 upphandlare och en inköpssamordnare. Teamet leds av en Inköpschef. Utöver dina kollegor i inköpsteamet kommer du samarbeta tätt med sakkunniga, projektledare och andra interna intressenter från den Tekniska avdelningen för att driva upphandlingar framåt. Tillsammans med projektet säkerställer du att upphandlingarna sker på ett effektivt och professionellt sätt varje gång. Du hjälper även till att planera kommande behov och upphandlingar och säkerställer ett strategiskt och proaktivt förhållningssätt för att säkerställa att Åre kommuns behov av upphandlingar genomförs enligt plan. Du hjälper till att utforma krav och utvärderingsmodeller så att de håller måttet enligt behov och lagrum. Du säkerställer att beställarna förstår upphandlingsprocessens alla delar och dess utmaningar. Du stöttar och vägleder vid behov.Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Driva hela upphandlingsprocessen från det att behov uppstår till avtalsskrivning, implementering och uppföljning
- Ansvara för framtagning av upphandlingsunderlag och utvärderingsmodell
- Bidra till att kraven utformas på ett affärsmässigt sätt och kan följas upp
- Ansvara för avtalsgenomgångar med både beställare och entreprenör
- Säkerställa att gällande lagar och regler följs
- Bidra till utveckling och förbättring av processer och arbetssätt
- Du får arbeta med spännande och komplexa entreprenadupphandlingar från start till mål
- Du ingår i en verksamhet under utveckling och i en kommun i tillväxt
- Du får möjlighet att påverka processer och arbetssätt och bidra med din kompetens för att höja kvaliteten
- Vi erbjuder personalförmåner av olika slag(se bifogad länk)
Vem söker vi?
Du är erfaren inom entreprenad och inköp, gärna med erfarenhet från tidigare projektledarroller eller från inköp eller upphandlings-roller inom samma område.Du har följande kvalifikationer:
- Relevant eftergymnasial utbildning från universitet eller högskola inom bygg, juridik, ekonomi, upphandling eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- Minst ett par års dokumenterad erfarenhet inom entreprenadområdet
- Goda kunskaper inom LOU och upphandlingslagstiftning
- Goda kunskaper om avtalsskrivning och uppföljning
- Erfarenhet av inköp och/eller upphandling
- God kännedom om AB 04 och ABT 06, ABK 09, ABFF samt AMA AF
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
- Läst avtalsjuridik, entreprenadjuridik och/eller upphandlingsjuridik
- Meriterande med erfarenhet av Tendsign eller annat upphandlingsverktyg
- Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor eller kommunal verksamhet
Bra! Då är du välkommen med din ansökan senast 30 september 2025.ÖVRIGT
Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du påInför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.Våra förmåner: