Interim ekonomichef för uppdrag i Stockholm

Quest Consulting Sverige AB

  • Stockholm
  • Tillfälligt
  • Heltid
  • 3 timmar sedan
Om jobbet:Beskriv behovet av konsultstödNuvarande ekonomichef planerar att vara föräldraledig under 2026, samt under en kortare tid ansvara för att implementera arbetssätt kopplat till exploateringsverksamheten, som förvaltningen numera ansvarar för. Under tiden finns ett behov av en TF ekonomichef.Ekonomienheten driver och ansvarar för att följa upp att förvaltningarnas resurser används på ett effektivt sätt, bidrar med ekonomistyrningsperspektivet i processutvecklingen gällande ekonomi samt analyserar trender, jämförelsetal och resultat.I rollen som enhetschef kommer du att ha en central del i att säkerställa att den ekonomiska styrningen bidrar till en effektiv förvaltning. Ditt uppdrag som chef innebär att samordna och utveckla ekonomistödet samt leda enheten i arbetet med den årliga processen kring ekonomi och verksamhetsstyrning inom fastighetsförvaltningen. En viktig del i uppdraget är att driva effektiviserings- och utvecklingsprojekt samt förändringsarbete. I rollen leder du tre controllers.Verksamheten omfattas av stora investeringar vilket gör strategisk investeringsplanering och anläggningsredovisning till en viktig del i arbetet. Du ansvarar för all rapportering mot nämnden och bolagens styrelser samt deltar i förvaltningens beredningsprocess för att bevaka det ekonomiska perspektivet. Vidare ansvarar du också för stadens interna hyresmodell, fastighetsspecifika frågor samt för att den ekonomiska redovisningen uppfyller gällande regelverk. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningens samtliga verksamheter.Krav på leverans
  • Leda och fördela arbetet för de tre controllers som ingår i gruppen.
  • Säkerställa leverans av implementering av pågående förändringsarbeten.
  • Se över relevanta nyckeltal för verksamheten samt identifiera finansiella risker och implementera kontrollmekanismer.
  • Identifiera och genomföra kostnadsbesparingar utan att påverka kvalitet.
  • Säkerställa att bokslut, månadsrapporter och årsredovisningar är korrekta och levereras i tid.
  • Leda budgetprocessen och ta fram realistiska prognoser som stödjer verksamhetens mål.
  • Ge ekonomisk rådgivning till ledningen för att stödja strategiska beslut.
ProjektorganisationDu kommer ingå i förvaltningens ledningsgrupp bestående av fyra enhetschefer samt förvaltningschef. Du leds och rapporterar till förvaltningschef.Skallkrav:
  • Erfarenhet av att ha arbetat som ekonomichef inom fastighetsverksamhet, gärna inom kommunal verksamhet.
  • God erfarenhet av ekonomistyrning av fastighetsbolag
  • Goda kunskaper inom redovisning
  • Utbildning: Civilekonom
  • Erfarenhet av att arbeta ekonomisystemet Agresso
Övrigt:
  • Referensuppdrag: Erfarenheten styrks genom 2 antal referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: o Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. o Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. o Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
  • Kontaktuppgifter referensperson: Minst två Referens personer ska anges.
Din ansökanLåter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.Om ossQuest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.

Quest Consulting Sverige AB