Doktorand (licentiat) inom DMDU för transportplanering
Kungliga Tekniska högskolan
Stockholm
Tillfälligt
Heltid
24 dagar sedan
ProjektbeskrivningForskarutbildningsämne: TransportvetenskapTransportsektorn står inför en period av betydande förändringar och osäkerheter som beror på en mängd olika faktorer (teknik, mobilitetsnormer, klimatförändringar, energikriser). Det konventionella tillvägagångssättet för transportplanering bygger på en "mest sannolik" prognos med begränsad känslighetsanalys. Det har inneboende begränsningar när det gäller att hantera betydande osäkerheter i samband med föränderlig utveckling.Projektet Decision Making Under Deep Uncertainties (DMDU) syftar till att skifta paradigm från en traditionell "förutsäga-därefter-agera"-modell, som optimerar baserat på en enda "bästa gissning" av framtiden (prognos), till en modell som stresstestar planer för att minimera ånger över ett spektrum av potentiella scenarier (framsynthet). Projektet kommer att utveckla DMDU-verktyget med AI/maskininlärningsdataanalys som stöder utvecklingen av ett socioekonomiskt effektivt transportsystem, särskilt i ett långdistansplaneringssammanhang i Sverige.Utöver dina doktorandstudier förväntas du undervisa eller utföra andra avdelningsrelaterade uppgifter upp till 20% av heltidstjänst.Handledning: Zhenliang Ma föreslås handleda doktoranden. Beslut tas vid antagningVi erbjuder
Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i samarbete med industrin och framstående universitet världen över
En arbetsplats med
och månadslön enligt * Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
Arbete och studier i Stockholm med närhet till natur och hav.
Arbeta med projektpartners från MIT, Senseable Stockholm Lab och Digital Futures.
Behörighet för antagningFör att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:
avlagt en examen på avancerad nivå, eller
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
gedigen forskningserfarenhet inom transportmodellering, optimering, simulering och dataanalys samt tekniska färdigheter i programmering i Python.
Utöver ovanstående finns också ett obligatoriskt krav på engelska motsvarande Engelska B/6,UrvalFör att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbete. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:
självständigt driva sitt arbete framåt,
kunna samarbeta med andra,
ha ett professionellt förhållningssätt och
analysera och arbeta med komplexa frågor.
Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper.Målexamen: LicentiatexamenInformation om antagning och anställningEndast den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Den sammanlagda anställningstiden får inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år. En anställd doktorand kan i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år, anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget. Vid studier som ska avslutas med licentiatexamen får den sammanlagda anställningstiden inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under två år.Fackliga representanterDu hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på .Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)Du hittar kontaktuppgifter till doktorandsektionen på .AnsökanDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).Ansökan ska ha följande innehåll
CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
Kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier och intyg på uppfyllda
. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk. Kopior av original ska * Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga textenÖvrigtSträvan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrundFör information om behandling av personuppgifter i samband med rekryteringAnställningen kan komma att omfatta säkerhetskänslig verksamhet. För att bli behörig behöver du därför klara en eventuell säkerhetsprövning.Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. Läs mer här Anställningsform: tidsbegränsad anställning | Anställningens omfattning: heltid | Antal lediga befattningar: 1 | Sysselsättningsgrad: 100% | Ort: Stockholm | Län: Stockholms län | Land: Sweden | Referensnummer: A-2024-0802 | Kontakt: Zhenliang Ma, biträdande lektor zhema@kth.se, Erik Jenelius, avdelningschef erik.jenelius@abe.kth.se, | Publicerat: 2024-04-04 | Sista ansökningsdag: 2024-05-02