
Jurist inom socialrätt till Förvaltningen för funktionsstöd (vikariat)
- Göteborg
- Tillfälligt
- Heltid
Tillsammans med verksamheten identifierar du behov av kompetensutveckling, planerar och genomför utbildningar samt tar fram stödmaterial och rättsutredningar.Tjänsten är placerad inom enheten Stab och kommunikation. Inom enheten har vi samlat frågor som rör nämnd, juridik, registratur, arkiv, informationssäkerhet och dataskydd samt kommunikation. Vi har en välkomnande och trevlig arbetsplats på Selma Lagerlöfs torg med ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Vi erbjuder flexibel arbetstid, distansarbete och eftersträvar en balans mellan arbete och fritid. Det innebär en viss frihet, men ställer också krav på ansvarstagande hos varje medarbetare. Vi har ett tydligt ledarskap som grundar sig i Göteborgs Stads förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.KvalifikationerSom socialrättsjurist med fokus på våra myndighetsutövande verksamheter ser vi det som självklart att du trivs med att arbeta självständigt och ta stort ansvar i ditt arbete. Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.I ditt uppdrag behöver du förstå det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har en god förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat.Utifrån helheten förenar du operativa planer med organisationens mål. Du tänker också långsiktigt och har ett brett perspektiv på arbetsrelaterade frågor. Du har förmåga att analysera nuläget samt kan använda din analys för att metodiskt planera och driva socialrättsliga frågor framåt.Vidare kräver uppdraget att du väger samman komplex information med olika typer av hänsynstaganden och visar gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Tjänsten kräver naturligtvis även en god analytiska förmåga men det ser vi som en grundförutsättning för din tjänst.Formella kompetenskrav
- Juristexamen
- Aktuella och goda kunskaper inom SoL, LSS, kommunallag, offentlighets- och sekretesslag och förvaltningslag.
- Minst ett års erfarenhet av att ha arbetat med kvalificerad handläggning
6 månader eller längre.