
Upphandlingsansvarig
- Sollentuna, Stockholm
- Permanent
- Heltid
På Sollentuna Kommunfastigheter AB (SKAB) får du en central och strategisk roll i att göra kloka och hållbara upphandlingar som direkt bidrar till skolor, äldreboenden och kulturmiljöer i Sollentuna. Hos oss kombinerar du affärsmässighet med samhällsnytta - i en organisation där kvalitet, trygghet och långsiktighet står i centrum.Nu söker vi dig som vill leda och vidareutveckla vårt upphandlingsarbete - och samtidigt vara med och forma ett ungt bolag med stora ambitioner.Om rollenSom upphandlingsansvarig hos oss har du en nyckelposition där du leder och samordnar våra upphandlingar, konsulter och avtalsprocesser. Rollen är tydligt strategisk med fokus på att skapa strukturer, processer och samordning - och även om du inte genomför alla upphandlingar själv, ansvarar du för vissa beroende på omfattning och behov. Arbetet innefattar också en hel del administration kopplat till avtal, dokumentation och uppföljning.Du fungerar som spindeln i nätet - med ansvar för att styra och kvalitetssäkra hur externa konsulter arbetar enligt våra rutiner och mallar, samverka med projektledare och säkerställa att korrekta avtal finns på plats i våra projekt. Du är en tydlig beställare, en kravställare och en trygg vägledare i frågor som rör inköp och upphandling.Vidare är du vår interna expert på upphandling och inköpsfrågor. Du stöttar organisationen i upphandlingsfrågor, genomför interna utbildningar, driver omvärldsbevakning och säkerställer att relevant information når ut till berörda delar av verksamheten.Du tillhör affärsutvecklings- och ekonomiavdelningen och har ett nära samarbete med såväl våra verksamhetsområden som kommunens upphandlingsfunktion.Dina huvuduppdrag
- Samordna, styra och följa upp externa upphandlingskonsulter
- Säkerställa att konsulterna arbetar enligt SKAB:s rutiner, mallar och krav
- Ansvara för att vi har relevanta och korrekta avtal med konsulter och leverantörer i våra projekt
- Leda och utveckla strategiskt upphandlingsarbete i bolaget
- Självständigt genomföra vissa upphandlingar samt hantera tillhörande administration
- Bidra till kompetensutveckling genom internutbildningar inom inköp och upphandling
- Omvärldsbevaka och sprida relevant information till interna intressenter
- Bygga upp och utveckla processer, riktlinjer och rutiner för bolagets samlade upphandlingsarbete
- Samarbeta med Sollentuna kommuns inköpsorganisation
- Relevant högskole- eller YH-utbildning, exempelvis inom juridik, ekonomi, inköp eller offentlig upphandling
- Flerårig erfarenhet av strategiskt upphandlingsarbete
- Mycket god kunskap om LOU och annan relevant lagstiftning
- Erfarenhet av att arbeta med eller inom fastighetsorganisationer, byggprojekt eller fastighetsförvaltning
- God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- Erfarenhet av upphandling av konsulter, tjänster och ramavtal
- Erfarenhet av avtalsuppföljning och implementering i projekt
- Kunskap om både offentlig och privat sektor - gärna erfarenhet från kommun
- Tidigare arbete i politiskt styrd organisation
- Flextid och möjlighet till distansarbete
- Friskvårdsbidrag
- Kompetensutveckling
- Möjlighet till semesterväxling
Urval sker löpande - vänta inte med din ansökan!Välkommen till Sollentuna Kommunfastigheter - där vi bygger mer än fastigheter, vi bygger framtid. Vi skapar trygga och hållbara miljöer för alla i Sollentuna, med kunden och samhällsnyttan i fokus. Hos oss blir du en del av ett engagerat team som tar ansvar, tänker nytt och gör verklig skillnad - varje dag. Vill du vara med och skapa rum för framtiden? Då är SKAB platsen för dig.