Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.Som telefonist på Gemensamma försäkringsfrågor på Försäkringskassans har du ett viktigt uppdrag, då du är våra medborgares första kontakt med oss. Du bidrar därmed till att stärka förtroende för såväl Försäkringskassan som den svenska socialförsäkringen.Telefoni, service, supportVi söker dig som vill överträffa våra försäkrades förväntningar på gott bemötande, god service och tillgänglighet. Som telefonist är du våra försäkrades första kontakt med Försäkringskassan och bidrar till att stärka förtroende för såväl Försäkringskassan som socialförsäkringen.Som telefonist skapar du trygghet för våra försäkrade genom att förmedla samtalen vidare till rätt person eller instans, svara på frågor och/eller hänvisa till Försäkringskassans webbsida. Du har en betydande roll när det gäller att överträffa medborgarens förväntningar på bemötande, god service och tillgänglighet.Det här är ett arbete för dig som vill vara med och ta ansvar.Vi söker dig som har
slutbetyg från gymnasium eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
utmärkt datorvana
mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift inom olika media
god pedagogisk förmåga
goda kunskaper i svenska och engelska
är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad
förstår och värdesätter människors olikheter.
Det är meriterande om du
erfarenhet av växeltelefoni inom statlig myndighet
god erfarenhet av posthantering och registrering gärna i handläggningsportalen HAPO
god förmåga att hantera komplexa kundsituationer via telefon och vana att bemöta människor i svåra situationer
vana av teamarbete och att arbeta gemensamt för att uppnå uppsatta mål
god kännedom om Försäkringskassan som organisation
erfarenhet av att ha jobbat i systemet Competella.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.ÖvrigtEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Åmål.Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? BesökKontaktpersonerChef: Jeanette Flink Johansson, 010-112 47 37 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg, carin-maria.dahlberg@forsakringskassan.se, 010-113 10 47 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Helena Andersson, 010-112 47 54, Saco: Sara Holmkvist, 010-112 44 05, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.AnsökanVälkommen med din ansökan senast den 8 september 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.Länk till den här sidan https://www.forsakringskassan.se/om-forsakringskassan/jobba-hos-oss/lediga-jobb/jobbannons?rmpage=job&rmjob=19434&rmlang=SE