Om arbetsplatsenTrivs du med att arbeta i en snabb och föränderlig miljö, där din erfarenhet och kompetens används fullt ut för att ta snabba beslut? Vill du få bred erfarenhet genom möjligheten att arbeta inom vår länsjour? Vi söker dig med erfarenhet av myndighetsutövning, som vill arbeta som timvikarie hos oss!Vårt uppdrag på Socialjour Sörmland är att efter kontorstid hantera akuta ärenden gällande barn, ungdomar och vuxna inom socialtjänstens ansvarsområde, Individ- och familjeomsorg. Inom Socialjour Sörmland arbetar sex erfarna socialsekreterare. Du har alltid minst en kollega i tjänst tillsammans med dig.ArbetsuppgifterArbetet hos oss innebär att i akuta ärenden göra en skyddsbedömning, handlägga och verkställa beslut enligt SoL, LVU och LVM. I rollen ingår att bedöma ärenden som kommer in, inleda utredningar, samverka samt arbeta konsultativt med olika aktörer och myndigheter som finns runt medborgaren. Arbetet är beslutsintensivt där du ofta tar självständiga beslut.Här får du handlägga alla typer av ärenden, även om barnärenden är vanligast. I arbetet ingår också att besöka familjer och deras nätverk. Vi arbetar mot sju av Sörmlands kommuner, i ärenden som inte kan vänta till nästa vardag. Kommunerna arbetar i olika verksamhetssystem som du kommer att ha läsbehörighet i. Dokumentationen sker i Viva (Eskilstuna) och ett annat verksamhetssystem som heter socialjour.se (samverkande kommuner). Här är det en stor fördel om du är en van systemanvändare.Du kommer att jobba främst kvällar och helger samt ha beredskapstid på natten.KvalifikationerVi söker dig som har:
Socionomexamen. Du kan också vara beteendevetare med relevant påbyggnadsutbildning, där du har läst minst 30 kompletterande högskolepoäng (15 hp socialt arbete, 7,5 hp psykologi och 7,5 hp socialrätt).
Aktuell erfarenhet från arbete av myndighetsutövning och utredning enligt SoL, LVU och LVM.
B-körkort.
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att bemöta människor i utsatthet eller kris.
Erfarenhet av dokumentation i olika system.
BBIC-utbildning.
I tjänsten ingår beredskap nattetid med en inställelsetid till kontoret på 60 minuter. Det innebär att du behöver bo i Eskilstuna med omnejd, eller ha en ordnad sovplats de dagar du har beredskap.Innan anställning kommer vi att begära utdrag ut belastningsregistret.Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. En viktig del i rollen är att våga ta självständiga beslut även dåSjälvklart har du också ett engagemang för socialt arbete. För att trivas med arbetet tror vi att du är flexibel och lösningsfokuserad. Hos oss händer saker väldigt fort och då kan du behöva tänka om och ändra din planering samtidigt som du behåller lugnet. Vi har tät samverkan med arbetsledning, kollegor och samverkande aktörer så du behöver vara duktig på att kommunicera och samarbeta.