Teknisk Support till Telia
- Umeå, Västerbotten
- Permanent
- Heltid
Avdelningen hanterar ärenden inom IOT och mot Smart Public Transport (SPT), som innefattar ny revolutionerande teknik i bussar, spårvagnar, tåg, men även andra fordon samt smarta byggnader.Om rollenRollen som teknisk support innebär ett varierande arbete med fokus på problemlösning. Du kommer att handlägga ärenden som kommer in, identifiera problem och lösa dessa i b.la. operativsystemet Linux. I rollen kommer du kommunicera med företagskunder men även ha daglig kontakt med servicetekniker ute i fält och med 2nd- linesupport om vidare felsök krävs. De allra flesta ärenden löses dock av den kompetenta tekniska supporten.Arbetsuppgifter:
- Tekniskt felsöka hård och mjukvaruprogram
- Kommunicera med tekniker, alternativt trafikledning
- Utföra kontroller för att hitta eventuella problem i de olika enheterna
- Lösa nätverksproblem
- Hålla kunden uppdaterad
- Eftergymnasial utbildning inom IT
- Du utrycker dig flytande på svenska och engelska, både på tal och skrift
- Erfarenheter av att jobba i Linux
- Kompetenser inom nätverk
- Kunskaper inom SQL