Enhetschef Avtal och Uppföljning

Göteborgs stad

  • Göteborg
  • Permanent
  • Heltid
  • 12 dagar sedan
Om arbetsplatsenStadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer.Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.ArbetsuppgifterEnhet Avtal och uppföljning är organiserad under avdelning Mobilitet och serviceresor och enhetens huvudsakliga uppdrag är att ansvara för att det finns affärsmässiga och kvalitetssäkrade avtal samt uppföljning av dessa. Vi strävar efter att ha ett tvärfunktionellt, processbaserat arbetssätt med hög affärsmässighet och kundfokus.
Genom nära dialog med marknaden och våra verksamheter säkerställer vi att vi ställer rätt krav i våra avtal och vi ser våra leverantörer som strategiska samarbetspartners.
Enheten ansvarar även för dialog och kommunikation inom förvaltningen kring området enkelt avhjälpta hinder samt tillgänglighet.I uppdraget ingår:
- Att kvalitetssäkra avtal utifrån avtalade villkor, projektleda avdelningens samtliga upphandlingar, vara eskaleringskontakt mot leverantör vid avvikelser från avtal samt driva leverantörsutveckling inom alla avdelningens verksamhetsområden (exempelvis parkeringsövervakning, trafikteknik, mikromobilitet och serviceresor).
- Att ta fram samverkansavtal och överenskommelser med andra förvaltningar och bolag avseende avdelningens leveranser
- Att ansvara för dialog och kommunikation inom förvaltningen kring området enkelt avhjälpta hinder samt tillgänglighet.
- Leverantörs- och avtalsuppföljningsansvar
- Dialog och kommunikation inom förvaltningen kring området enkelt avhjälpta hinder samt tillgänglighet, stadenövergripande ansvar för Tillgänglighetsdatabasen.
- Att ansvara för utredningsarbete kopplat till politiska uppdrag och utvecklingsarbeteI uppdraget som enhetschef ingår du i ledningsgruppen på avdelningen för Mobilitet och serviceresor. I denna tjänst arbetar du för att kultur och struktur vävs samman och skapar en bra arbetsmiljö för personal med värme och professionalitet. Ledarskapet ska utövas i syfte att bygga förtroende såväl internt som i förhållande till boende, besökare, näringsliv och andra externa parter. Göteborgs Stad är en stor organisation som är i utveckling, detta kräver medvetenhet om hantering av komplexa frågor och ett nära samarbete med övriga förvaltningar och bolag i staden. Det är av särskild vikt att utveckla och främja arbetssätt som stödjer ett hela staden perspektiv.KvalifikationerI din roll som enhetschef har du fullt personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för din enhet. Som enhetschef ska du skapa förutsättningar för verksamheten genom tydlighet och realistiska förväntningar som leder till ett självständigt arbetssätt hos medarbetarna. Du är bra på att driva mot mål, följa upp, utvärdera och utveckla verksamhet.En viktig komponent i ledarrollen är att delta i arbetet i avdelningens ledningsgrupp. Tillsammans i ledningsgruppen har vi ett strategiskt ansvar för att utveckla de olika delarna av verksamheten utifrån en gemensam syn på frågor som rör verksamhetsutveckling, inklusive processbaserat arbetssätt, personal, arbetsmiljö, kompetensutveckling, kompetensförsörjning och så vidare. Ditt bidrag till avdelningens ledningsgrupp är viktigt och engagemang för utveckling av hela avdelningen är avgörande
Ditt ledarskap präglas av god kommunikativ förmåga, social kompetens och ett prestigelöst förhållningssätt. Andra viktiga förmågor är att kunna väga in olika perspektiv där helheten blir så bra som möjligt och att kunna tänka och agera långsiktigt. Du har ett coachande arbetssätt och förmåga att leda ett team så att alla drar åt samma håll och mot givna mål, du är inlyssnande, kommunikativ och öppen för dialog för att hitta lösningar. Du jobbar vägledande och uppmuntrande, ger konstruktiv feedback och är bra på att se och utveckla medarbetarnas potential.
Du har modet att tänka nytt samtidigt som du är lyhörd inför hur du bäst implementerar de frågor du driver. Vi vill också att du är omvärldsorienterad och tar initiativ utifrån de behov du identifierar, samt har vana att samarbeta och samverka med andra aktörer.För att arbeta som enhetschef Avtal och Uppföljning behöver du ha:
  • Högskole- eller universitetsexamen på minst kandidatnivå inom ekonomi eller juridik, ingenjör med inriktning affärsekonomi och/eller kvalitet, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
  • Chefserfarenhet med personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar
  • Erfarenhet av utvecklings-och utredningsarbete samt ett processbaserat arbetssätt.
  • Erfarenhet från offentlig sektor, gärna kommun, god förståelse för politisk styrning och förmåga att tolka och översätta politisk styrning till praktisk handling
  • Erfarenhet av avtalsförvaltning och leverantörssamverkan
  • Flerårig erfarenhet av inköp, upphandling och avtalshantering i offentlig verksamhet
Det är meriterande om du har:
  • Erfarenhet av fördjupad leverantörsuppföljning
  • Erfarenhet av inköp från privat sektor
Välkommen med din ansökan!Anställningens omfattningTillsvidare.

Göteborgs stad