Om arbetsplatsenDet är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 900 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.Vi söker en nu samhällsengagerad och nytänkande verksamhetsstrateg som verkligen vill göra skillnad. Om du har ett skarpt analytiskt sinne och modet att tänka nytt, så kan det här vara en tjänst för dig.ArbetsuppgifterSom verksamhetsstrateg ansvarar du för att planera, leda och genomföra utredningar som initierats av tjänstepersons- och/eller politisk ledning. I samarbete med förvaltningens ledningsgrupp och andra delar av verksamheten genomför du utredningar som ligger till grund för att föreslår och stödja utvecklingsinsatser. I arbetsuppgifterna ingår att stödja verksamheterna i verksamhetsutveckling, processkartläggning och projektarbete.I rollen ingår även att:
Svara på medborgarförslag, remisser och motioner.
Genom dina utredningar ge förslag på nya arbetssätt och metoder som främjar kvalitet och innovation.
Ta fram, analysera och använda statistik som ett verktyg för dina utredningar.
Delta i övergripande projekt kopplat till Omsorgsförvaltningens mål.
Du kommer också att driva och samordna arbetet med införande av digitalt kvalitéledningssystem samt kris- och beredskapsarbete.Som verksamhetsstrateg är du en självklar del av ledningsgruppen och du samarbetar även med centrala stödfunktioner så som HR, kommunikation, kvalité och utveckling samt projektledare och enhetschefer inom Avesta kommun. Du representerar omsorgsförvaltningen i kommunövergripande forum.KvalifikationerVi söker dig som har akademisk examen, exempelvis inom samhällsvetenskap, juridik, socialt arbete, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig och relevant för tjänsten. Du har ett genuint samhällsintresse och drivs av att göra skillnad för invånarna, särskilt inom områdena socialtjänst, vård och omsorg och den kommunala hälso- och sjukvården.Det är viktigt att du har god kunskap om utredningsmetodik och är trygg i processens alla steg. I den här rollen behöver du ha en mycket god analytisk förmåga och använda dig av statistik som verktyg för att förstå verksamheten, identifiera behov och formulera förbättringsförslag. Digitala lösningar är naturligt för dig och du har lätt för att lära dig nya program och system.Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en god kommunikatör, både muntligt och skriftligt, och du kan presentera komplex information på ett tydligt och engagerande sätt. Du trivs när du får arbeta med förändring och ser möjligheter i nya idéer, metoder och arbetssätt. I den här rollen behöver du vara självgående och proaktivt driva arbetsprocesserna framåt. Din förmåga att planera och strukturera underlättar för dig själv men skapar också tydlighet för dina samarbetspartners. Då du kommer arbeta kommunövergripande i vissa frågor är det viktigt att du tar initiativ och bygger en stark samverkan med de parter som uppdraget berör. Ett lyhört förhållningssätt och en god samarbetsförmåga är viktigt för att lyckas i det här uppdraget.Det är meriterande om du har:
Erfarenhet från politiskt styrda organisationer,
Kunskap om lagstiftning såsom kommunallagen, förvaltningslagen och socialtjänstlagen.
Kunskap inom projektledning, processkartläggning,
Intresse för digital utveckling och omvärldsbevakning är ett plus.
God läsförståelse på engelska
Välkommen med din ansökan.Anställningens omfattningAnställningsform: TillsvidareanställningOmfattning: HeltidTillträde enligt överenskommelse