Föreståndare till Högelid i Alvesta
VoB Syd AB, Hogelid
- Alvesta, Kronoberg
- Permanent
- Heltid
Vi söker en engagerad, professionell kollega som har ett starkt utvecklingsdriv som tillsammans med övriga på Högelid vill arbeta för att de barn och ungdomar som placeras hos oss får den bästa vården. Som föreståndare har du ett dagligt övergripande ansvar för att samordna insatserna utifrån socialtjänstens uppdrag. Du har även ansvar för samverkan med socialtjänst, BUP, skola samt övriga myndigheter och personer i klientens nätverk.Du arbetar aktivt med att upprätthålla och utveckla strukturen i verksamheten. Det innebär att du har övergripande ansvar för både det dagliga och långsiktiga arbetet avseende verksamhetens insatser, samt arbetsleder, fördelar och delegerar arbetsuppgifter till behandlare/utredare. Du följer kontinuerligt upp arbetet i varje ärende för att säkerställa ett kvalitativt arbetssätt i linje med uppdragets mål.Föreståndaren är huvudansvarig för skriftlig sammanställning och dokumentation i form av löpande insatsrapporter och utlåtande. Med stöd från arbetsgruppen tolkar och analyserar du insamlat material och sammanställer vid ärendets avslut en rekommendation kring vidare insatser, kopplat till evidens.Arbetet som föreståndare innebär att du tjänstgör som ställföreträdande enhetschef vid enhetschefens frånvaro. I tjänsten ingår även chefsberedskap (utanför ordinarie arbetstid) som delas med bolagets övriga verksamheter enligt ett rullande schema.KvalifikationerDu som söker är socionom och har minst fem års erfarenhet av socialt arbete. Erfarenhet av arbete på HVB krävs och erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänstens område barn och familj är önskvärt. Du har god administrativ förmåga och goda kunskaper i lagstiftningen inom området samt erfarenhet av dokumentation, journalföring och BBIC.Du har hög integritet och god förmåga att samarbeta både internt och externt med socialtjänst och andra samarbetsparters. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att ditt budskap når fram. Du är trygg, stabil, har självinsikt, är ödmjuk och prestigelös. Du har lätt för att anpassa dig och har ett flexibelt förhållningssätt.Att tillse att god kvalitet upprätthålls och se till verksamhetens behov är naturligt för dig. Du är strukturerad, planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp mål och håller deadlines. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda eller samordna arbetsgrupper och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet.Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänst med myndighetskontakt. Har du utbildning samt erfarenhet inom något av följande områden; FIT, RePulse, MI, KSL, ESTER liksom grundutbildning inom BBIC är det meriterande.
Offentligajobb