Student- och utbildningsavdelningen består av 4 enheter; Studentstöd, Utbildningsstöd, Studie- och systemadministration samt Antagning och examen. Vi är ca 100 medarbetare och finns på Campus Johanneberg och Campus Lindholmen. Avdelningens uppdrag är att ge professionellt stöd till studenter, utbildningsledning och institutioner i utbildningsfrågor. Enheten utbildningsstöd söker nu en vikarierande utbildningssekreterare/programstudierektorer för huvudsakligt arbete med kandidat - och masterutbildning.Beskrivning av tjänstenVill du vara med och utveckla Chalmers utbildningar och göra skillnad för framtidens ingenjörer och arkitekter under deras studietid? Vi söker dig som är ingenjör eller arkitekt med både ämnesmässig och administrativ kompetens. Du kommer att arbeta som programstudierektor för ett antal program, en befattning som hos oss kallas utbildningssekreterare. Du kommer att ingå i programledningen för de utbildningsprogram du arbetar med och därigenom driva utvecklingen av dessa med fokus på kvalitet. Rollen innebär både långsiktigt utvecklingsarbete och löpande handläggning i nära dialog med studenter och kollegor, inklusive myndighetsutövning inom utbildningsfrågor. Du har ett nära samarbete med enhetens övriga utbildningssekreterare och har i din roll tydliga ansvarsområden under läsåret. Parallellt med detta kommer du också att ingå i olika team för att utveckla enhetens arbetssätt för kvalificerat stöd till programansvariga, masterprogramansvariga och studenter. Vi erbjuder dig ett stimulerande och varierat arbete i en akademisk och internationell miljö.I rollen ingår:
utveckling av utbildnings- och programplaner
arbete med kvalitetsfrågor för programmen
bedömningar och beslut som en del av myndighetsutövningen, t.ex. tillgodoräknanden, dispenser och examensfrågor
information till studenter om masterval, kursval, utbytesstudier m.m.
urval och rangordning till senare del av program
uppföljning och analys, t.ex. dimensionering och prognoser för program och kurs
deltagande i olika forum, t.ex. lärarträffar, programråd och samverkan med näringslivet
samarbete inom Student- och utbildningsavdelningen
AnställningsformTidsbegränsat vikariat på heltid. Tjänsten löper från november 2025 till januari 2027.KvalifikationerVi söker dig som är ingenjör eller arkitekt med en akademisk examen om minst 3 år, men välkomnar även sökande med motsvarande examen inom andra naturvetenskapliga områden. Din ämnesmässiga bakgrund gör att du kan bedöma kurs- och programinnehåll och fatta välgrundade beslut i utbildningsfrågor. Kvalificerad yrkeslivserfarenhet är meriterande, från universitet/högskola såväl som från näringsliv. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.Som person tror vi att du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt. Du är analytisk, tydlig och kommunikativ. Vidare ser vi att du är både tekniskt och administrativt kompetent och intresserad av utvecklingsarbete. Du trivs med att arbeta självständigt såväl som i team och tar gärna egna initiativ.Som person tror vi att du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt. Du är analytisk, tydlig och kommunikativ. Vidare ser vi att du är både tekniskt och administrativt kompetent, trivs i en systemintensiv miljö och är intresserad av utvecklingsarbete. Du arbetar gärna självständigt såväl som i team och tar egna initiativ.Att arbeta på ChalmersChalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid. Våra förmåner för anställda omfattar bland annat: ⦁ Flexibilitet att arbeta på distans med hänsyn till verksamhetens behov. ⦁ Semester upp till sju veckor per år. ⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid. ⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.Här kan du läsa mer om våra och hur det är att .